Invercat: Borsa, inversió i economia

Bloc de borsa, economía, inversió i finances en català

Estratègia inversió a borsa a llarg termini

with 4 comments

Amb les dades que em vaig baixar de Yahoo, mitjançant el Excel que vaig publicar  fa uns dies, he estat fent un anàlisis i aquest es el resultat i la estratègia a seguir que se’n deriva del anàlisis:

1. Gràfic de Ibex-35 i DJ-Industrial des del any 1993 fins al 26.09.2008:

2. Anàlisis de rendiments anuals del dos índexs:

 

3. Estratègia d’inversió a aplicar després del anàlisis de les dades:

4. Resum estratègia: 

    La estratègia es ben senzilla i seria aplicable per un inversor a llarg termini amb perfil defensiu i aplicable només pel capital destinat a renda variable.

    El objectiu de la estratègia es evitar que els anys que cau el Ibex-35 la nostra inversió en renda variable es pugui veure reduïda considerablement, com va passar entre 31/12/1999 i el 31/12/2002 on el nostre capital es va reduir més d’un 40%.  Per tant l’objectiu es si el ibex-35 ha caigut molt un any i les previsions macroeconòmiques espanyoles per l’any següent son poc  favorables, traurem els diners de borsa i els posarem en un fons monetari o a curt termini, per exemple a 1 mes renovable mensualment, amb rendiment Euríbor o el que ens ofereixi el nostre banc. Pel meu exemple he aplicat que el rendiment d’aquests anys que no estem en borsa ens donen un 2% a curt termini.

        Tornaríem a entrar a borsa quan el Ibex-35 hagués pujat un 10% respecte a tancament de l’any anterior i les previsions macroeconòmiques espanyoles comencessin a ser favorables. En el meu exemple he esperat fins l’any 2003 a que el Ibex-35 puges un 10% abans de tornar a entrar en borsa, per tant aquest any enlloc de tenir un rendiment del 28% la meva cartera ha tingut un rendiment del 18%.  Per un inversor a llarg termini aquest fet no hauria de tenir importància perquè si compareu el guany total aconseguit, aplicant aquesta senzilla estratègia,  a data 28/12/2007 es del 507% amb comparació amb el 319%, mantenint la inversió sempre en borsa.

        Per tant segons aquesta estratègia com que el any 2008 segurament tancarem en negatiu i les previsions macroeconòmiques espanyoles no son favorables de cara l’any 2009, a final de l’any 2008 hauríem de vendre la nostra cartera de renda variable del Ibex-35 i passar-la a renda fixa o a un fons monetari.  Perquè es molt probable que l’any 2009 la borsa continuï caient.  Si la borsa continua caient l’haurem encertat i el nostre capital es mantindrà estable l’any 2009, per contra si la borsa puja i les condicions macroeconòmiques canviessin ens perdríem part de la pujada de l’any 2009, però diners no en perdríem en cap de les dues situacions.

        El mateix càlcul l’he fet pel Dow Jones Industrial i també aconseguim millorar considerablement el rendiment. Ara us toca a vosaltres fer aquestes senzilles comparacions amb altres índexs: IGBM, NASDAQ, LATIBEX, …… i m’expliqueu quin resultat heu obtingut.  

       

Nota: En cap cas estic aconsellant a ningú que compri o vengui accions. Tan sols faig reflexions per intentar entendre el mercat i compartir informació.

Written by invercat

4 - Octubre - 2008 a 6:00

Arxivat a Inversió

4 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Una estratègia interessant Invercat, el més difícil suposo que és preveure exactament el moment de vendre abans de les grans caigudes, ja que el més interessant hagués estat vendre ja fa cosa d’un any i no a finals d’aquest any, però tot i així em sembla molt interessant.

    Els retorns a llarg termini si més no ja els signaria ara mateix. Per ara jo vaig entrant en quantitats molt petites en valors que trobo interessants, tot i que aquest any encara estic amb guanys (de fer alguna entrada i sortida ràpida aprofitant els moments de pànic), està clar que en aquestes accions que comento estic en pèrdues, però molt trànquil. Ara per ara la meva estratègia és fer una petita compra quan veig baixades de més del 10% en els valors que tinc, suposo que a curt termini a molta gent li vindria mal, no et pensis que a mi no em passa de veure una part de la cartera en vermell, però sé que sóc jove (menys de 25), i el que vull és fer-me una bona cartera a llarg termini, així que aquests diners són per no tocar-los en anys.

    Molt interessants els posts que escrius últimament, continua així.

    Salut i sort!

    caraocreu

    8 - Octubre - 2008 at 11:51

  2. Si el millor es preveure quan començarà a caure, però això es impossible. A més a més, aquesta estratègia esta pensada per aquelles persones que no volen estar constantment seguint el mercat i només han de prendre una decisió a l’any:
    Si estic invertit en borsa: continuo al mercat o surto del mercat ?
    Si no estic invertit: Es moment de tornar entrar o no ?

    Si més no, aquest any per aquest tipus d’inversor, crec que ja hauria d’haver rebut totes les senyals per sortir del mercat abans de finals d’any, tant sols veien les notícies o comprant qualsevol diari ja és parla de crisis, fi de l’economia i altres comentaris apocalíptics.

    invercat

    8 - Octubre - 2008 at 19:00

  3. Tens raó, saber quan començara a caure és impossible, però si previsible.

    Trobo molt interessant l’estratègia per gent com comentes, amb poques operacions a l’any o que no segueixen a diàri el mercat.

    Tot i això, no trobes que es poden començar a trobar molt bones empreses a grans preus? parlo d’empreses com FCC, Elecnor, Abertis, Caf, Inditex, etc. (que estic segur que seguiran baixant més) i no parlo d’entrar a sac en elles, però si per començar a prendre-hi una petita part en alguna, ja que és tan difícil saber quan començara a caure tot, com saber quan començara a pujar tot.

    Salut!

    caraocreu

    9 - Octubre - 2008 at 12:20

  4. La veritat que si, trobo que hi ha bones empreses que estan a grans preus. El problema es que mentre no s’esvaeixi la tempesta, per molt bona empresa que sigui continuarà baixant i jo ja tinc masses bones empreses que no paren de baixar. Així que ara m’esperaria a que el mercat toqui fons, comenci a pujar i el sentiment del mercat canviï de to. Es millor perdre un 10% de pujada que comprar una gran empresa i veure com cau un 20% més. Si t’hi fixes es la estratègia proposada en el escrit, sortir del mercat mentre està caient i tornar a entrar quan estem segurs que el sentiment ha canviat, sense voler ser els més llestos en el moment de comprar o vendre.
    Un cop el mercat hagi tocat fons i hagi començat a pujar, pel canvi del to del mercat i de les dades macroeconòmiques, podràs comprar mitjanes empreses a preus irrisoris. Els grans fons d’inversió no compraran petites i mitjanes empreses fins d’aquí força temps, es dedicaran a replicar el Ibex-35 per no quedar malament i no haver de donar gaires explicacions. Per exemple, Almirall va caure un 40% en un sol dia de 15Eur a 8Eur, jo vaig comprar a 8Eur perquè penso que es una molt bona empresa, líder a Espanya i que s’està obrint al exterior poc a poc. Avui l’acció està a 4,5. Ja veus estic perdent gairebé un 50% per no esperar al canvi de mercat, n’estic segur que d’aquí a 2 o 3 anys hauré recuperat i guanyaré diners amb aquesta operació. Però si et sóc sincer, em vaig equivocar, hauria d’haver esperat. Si hagués perdut l’oportunitat, ja n’hagués sortit una altre. Com per exemple Union Fenosa, on es pot arbitrar amb la OPA:
    http://www.gurusblog.com/archives/opa-gas-natural-a-union-fenosa-compramos-acciones/08/10/2008/

    invercat

    9 - Octubre - 2008 at 18:17


Deixa un comentari

