Invercat: Borsa, inversió i economia

Bloc de borsa, economía, inversió i finances en català

Anàlisis gestió d’un pla de pensió

leave a comment »

A final d’any del 2008 vaig fer una aportació en un pla de pensions per tal de desgravar el IRPF. Al fer-ho em van donar la memòria del pla de pensions de l’any 2006, encara no se perquè no em van donar la del 2007, però tampoc la vaig reclamar. Com que la comissió del pla es d’un 2%, ho trobo car perquè es un 75% renta fixa i un 25% renta variable. Em vaig decidir a analitzar si els gestors es van guanyar el sou durant l’any 2006 o be si la majoria dels beneficis es perden en comissions d’intermediaris ‘amics’ de la gestora del pla de pensions i al final el humil partícep realment està perdent poder adquisitiu per una mala gestió del pla de pensions.

Les dades que més m’han sorprès del meu anàlisis son:

1. L’any 2005 l’entitat gestora va cobrar unes comissions que eren iguals al 78% dels beneficis que va obtenir el pla de pensions, l’any 2006 les comissions de l’entitat gestora van ser iguals al 58,33% dels beneficis obtinguts l’any 2006. Es a dir, l’any 2005 per cada Euro que guanyaven tots els partíceps, l’entitat gestora en guanyava 78 cèntims d’Euro, l’any 2006 en guanyava 58 cèntims per cada Euro que guanyaven tots el partíceps. Trobo que es un molt bon negoci per les gestores, per cada Euro que s’incrementa el valor liquidatiu del fons ells en guanyen entre 58 i 78 cèntims. Tots els partíceps es reparteixen l’Euro però els 58 o 78 cèntims se’ls queda tots la entitat gestora !!!!

2. Del total d’ingressos la entitat gestora es va quedar un 29,14% en concepte de comissions l’any 2005 i un 21,20% l’any 2006.

3. Per cada 1 Euro de beneficis que aconsegueix el gestor n’ha perdut 87 cèntims prèviament l’any 2005 i en perd 103 cèntims l’any 2006. Es adir per aconseguir un benefici d’un Euro el gestor realment n’ha d’obtenir 1,87 EUR l’any 2005 perquè te inversions en pèrdues de 87 cèntims. L’any 2006 ha d’obtenir uns beneficis de 2,03Eur per aconseguir 1 EUR de beneficis perquè per males inversions en va perdre 103 cèntims.

4. Una altre dada que em va sorprendre son les cobertures que va fer sobre el Eurostoxx-50 que van suposar unes pèrdues de 71.000 EUR, aquestes pèrdues estan escrites en la memòria per tal de passar desapercebudes. Aquestes pèrdues representen un 6% dels beneficis obtinguts l’any 2006, possiblement si no s’abusés d’aquest instrument es podria millor considerablement el rendiment del pla de pensions

5. Una dada que no entenc es que en l’any 2006 van fer molts moviments en el mercat de renta fixa: 11.902.000Eur en compres/subscripcions i 10.258.000Eur en vendes/reemborsaments i amortitzacions. Em sorprèn el volum perquè al inici de l’any 2006 tenien 17.227.000 en renta fixa per tant entre compres i ventes durant l’any mouen més del 100% del actius de renta fixa. La meva pregunta es perquè ? No ho entenc perquè en la memòria exposen que a 31.12.2006 només tenen 4.360.000 EUR que vencen abans d’un any. Perquè fan tants moviments en la cartera de renta fixa a més d’un any ? Per generar més comissions pels ‘amics’ ?

Un cop acabat el anàlisis us puc dir que no estic gaire tranquil amb el pla de pensions que vaig agafar per temes de desgravació fiscal, així que ven aviat traspassaré els diners a un altre pla de pensions, però prèviament hauré d’analitzar-lo per no tornar a tenir les mateixes sorpreses, o tots els plans de pensions son tant ineficients ?  Que en penseu vosaltres ?

Aquí us deixo unes quantes xifres que sortien en la memòria del pla de pensions, no hi son totes, només estan les que he trobat més sorprenents.  (clicar a la imatge per ampliar) 

plapensionsanalis

Written by invercat

8 - gener - 2009 a 6:19

Arxivat a Economia, Inversió

Deixa un comentari